Wil je meer kennis over marketing? Lees deze tips
Ben je net een bedrijf begonnen en wil je meer weten hoe je dit marketing-wise naar een hoger niveau kan tillen? Of ben je überhaupt geïnteresseerd in marketing en alles wat daarbij komt kijken en wil je daar graag je werk van maken? Dan is het ten eerste natuurlijk belangrijk dat je kennis opdoet over marketing. Wil je meer kennis hebben over marketing? Lees dan snel deze tips.
Opleiding
Wanneer je meer kennis wilt opdoen over een onderwerp is het natuurlijk handig om je te oriënteren op een opleiding of cursus. Wanneer je uiteindelijk het idee hebt om in een marketing bedrijf werkzaam te zijn en dus je baan te maken van marketing, dan is het aan te raden om een volledige opleiding te doen in de richting van marketing. Bij een opleiding ga je namelijk dieper op de stof in en tegelijkertijd krijg je een bredere kennis dan wanneer je een cursus volgt. Er zijn natuurlijk veel verschillende opleidingen op het gebied van marketing. Zo is het belangrijk om eerst voor jezelf te bedenken of je je breed wilt opleiden en dus oriënteren of direct al een specifiek vak in wilt duiken. Wil je je bijvoorbeeld verdiepen en focussen op marketing management of digital marketing of business marketing? Wanneer je juist breder wilt oriënteren kun je er ook voor kiezen om het aspect communicatie erbij te halen, waar natuurlijk veel aspecten in verband liggen met marketing, dan kun je ook kiezen voor een marketing en communicatie hbo opleiding. Er is genoeg keuze, dus verdiep je van tevoren goed in de verschillende opleidingen.
Cursus
Een cursus daarentegen kan weer erg handig en relevant zijn wanneer je je eigen bedrijf hebt en het beter wilt doen op het gebied van marketing. Door een cursus te volgen doe je gericht kennis op die je kunt gebruiken bij jouw bedrijf. Zo kun je er bijvoorbeeld voor kiezen om een cursus te volgen gericht op social media marketing. En hierbij wordt jou geleerd hoe je je bedrijf goed positioneert op sociale media, zoals Instagram en Facebook. Hierbij kan natuurlijk ook worden ingegaan op je eigen website, waarbij voornamelijk de nadruk zal liggen op de content van je website, de gebruiksvriendelijkheid en zoekmachineoptimalisatie. Een cursus duurt meestal een aantal weken. Heb je hier geen tijd voor? Dan kun je er ook voor kiezen om een training te volgen. Bijvoorbeeld een tweedaagse ‘contentcreatie en storytelling’ training om je content te verbeteren of een masterclass ‘branding en positionering’ volgen, waar je leert hoe je je merk goed kan positioneren op de markt.
Kennisbank en video’s
Daarnaast kun je nog kennis opdoen door informatie te vergaren door middel van het lezen van kennisbanken van marketing bedrijven of video’s op bijvoorbeeld YouTube. Het voordeel hiervan is dat je dit kunt doen wanneer het jou uitkomt. Bovendien kun je precies ontdekken welke video’s of juist kennisbanken je informatief vindt. Het nadeel is natuurlijk dat je hier wel zelf tijd voor moet maken, wat niet zo snel gebeurt als je druk bent. De informatie die je hier kan vinden is daarnaast natuurlijk ook niet te vergelijken met de informatie die je vergaart tijdens het volgen van een opleiding.